יום שישי, 17 בפברואר 2012

הרהורים והשתמעויות לשדה ההוראה בעקבות ההרצאה

ההרצאה  על טקסט דיגיטלי לעומת טקסט כתוב היתה מעניינת במיוחד עבורי, הן כלומדת והן כמורה בסביבה  מתוקשבת.
 מעבר לעובדה,  שלי,  כאדם בוגר, יש  העדפה ברורה של נוחות קריאה מטקסט  מודפס , לעומת טקסט  דיגיטלי, בעוד שאצל ילדי ותלמידי, אני  מגלה  שהמעבר  בין שתי המדיות הללו,  נעשה בקלות רבה יותר, והם  פועלים בשתיהן בנוחות דומה באופן יחסי.
עד כאן , לכאורה , לא היה חידוש , אלא רק אישוש מחקרי לדבר  ידוע.
החידוש בהרצאה מבחינתי היה ההתייחסות לפער שיש בין "ידע" ל"שיפוט הידע". כאן אני מוצאת נקודה  חשובה לגבי ההשתמעויות הדידקטיות שיש לממצא מעניין זה.
למה אני מתכוונת ?
מאז שהתחלתי לעבוד עם תלמידים בקידום החינוך הלשוני, בסביבת המחשב ,  אנחנו מוצאים שתוצאות המיפויים שאנחנו מעבירים בשפה בסביבת המחשב ( דרך אופק או גלים ) נמוכות בהרבה מתוצאות המבחנים שאותם ילדים מקבלים במיפויים שנעשים על טקסט מודפס.  עד כה התייחסנו לעובדה זו באופן אינטואיטיבי בלבד, וניסינו למצוא לכך הסברים שונים.
 ההרצאה מחזקת את הממצא הזה מהשטח ומפנה זרקור למושג "שיפוט הידע" . על סמך הנאמר כאן , יתכן  שתלמיד העובד במשימת הערכה בשפה במחשב , "סובל" מתסמונת של "פער בין הידע האמיתי לשיפוט הידע" , והתוצאה היא שהשיפוט נמוך מהידע בפועל , והתלמיד חושב שהוא יודע יותר ממה שהוא יודע באמת. בהרבה הזדמנויות , בקשתי מתלמידים לעבור על המשימה שלהם , לפני שהם מגישים ולבדוק , והם בזבזו את הזמן ובעצם, הפסיקו את הלמידה , מתוך הנחה מוטעית שהם "יודעים את החומר" . יתכן וכאן טמון אחד הגורמים להישגים נמוכים יותר במבחנים שהועברו בסביבת המחשב.
אכן, מעניין וצריך לשמש חומר למחשבה  מעמיקה אצל קובעי המדיניות .

תגובה 1:

  1. הרצאה הייתה מאוד מעניינת ומחדדת שעדין הלמידה באמצעות טקסט דיגיטלי לא יעילה .
    אני חושבת שאנחנו צריכים ללמד את התלמידים איך לעבוד עם טקסט דיגטלי .
    כמורה לחינוך מיוחד אנו משתמשים הרבה בטקסט דיגיטלי במיוחד כעזר הנגשה . תלמידים עם לקויות למידה ולקויות ראייה ועיוורים רובם אינם יכולים להתמודד עם טקסטים מודפסים ובאמצעות תוכנה קולית המלובשת על הטקסט הם יכולים לאזין לקטע או לעצור מתי שהם רוצים בנוסף עם תלמידים לקויות למידה אנו מלמדים אותם מיומנויות סיכום באמצעות הטקסט כאשר אנו משתמשים בסרגל ציור כמו הדגשה או גזור והדבק .

    אני מאמינה שלכול תלמיד יש להתאים את האמצעי שנוח לו ישנם תלמידים שערוץ הלמידה החזותי שלהם מאוד חזק והם יעדיפו להדפיס את הטקסט או יגדילו את גופני הטקסט , ישנם תלמידים שערוץ השמיעיתי שלהם חזק ולכן נוסיף לטקסט הדיגיטלי אופציה נוספת של קולן . ישנם תלמידים שערוץ המישושי שלהם חזק ולן נלביש תוכנה שמתרגמת את הטקסט הדיגיטלי לבראייל.
    כתבה סיגל מרגלית

    השבמחק